Copywriting — jak zacząć? Czym zajmuje się copywriter?

Copywriting — jak zacząć?

Twoim marzeniem jest praca w domu? Szukasz możliwości — zawodu, który można wykonywać zdalnie? Pomyśl o copywritingu. Zastanawiasz się, czy dasz radę? Ten wpis jest dla Ciebie. Dziś tak pokrótce przedstawię Ci, jak wygląda praca copywritera i czego możesz się po niej spodziewać. To czy się nadajesz, ocenisz samodzielnie. Nim przejdziesz do dalszej części artykułu, musisz wiedzieć jedno — jeśli szukasz łatwego i szybkiego zarobku, to nie bierz copywritingu pod uwagę.

Czym zajmuje się copywriter?

Pojęcie copywriter ma dość szerokie znaczenie. Copywriting to nie tylko przygotowywanie tekstów reklamowych, poradników czy tworzenie treści na strony internetowe, choć to jego najpopularniejsze formy. Copywriter nierzadko zajmuje się również namingiem, redaguje informacje do broszur, ulotek, a także tworzy scenariusze reklam, audycji radiowych, a nawet telenowel. To, czym konkretnie będziesz się zajmować, zależy od Ciebie i potrzeb rynku. Część copywriterów specjalizuje się w tworzeniu tekstów eksperckich i poradnikowych, domeną pozostałych są z kolei slogany i scenariusze reklam. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozpocząć swoją przygodę z copywritingiem od prostych tekstów — np. precli, i stopniowo poszerzać ofertę o nowe usługi.

Copywriting można podzielić na dwie grupy — klasyczny oraz SEO. Ten pierwszy to przede wszystkim tworzenie tekstów reklamowych. Poszukując zleceń, możesz spotkać się również z pojęciem copywritera SEO. Na czym polega jego praca? Najprościej mówiąc, jest to “osoba od tekstów pozycjonujących witrynę”. Nie jest tajemnicą, że w obecnych czasach to internet stanowi główne źródło informacji i zarazem jest najpotężniejszym narzędziem marketingowym. Aby firma mogła zaistnieć i przyciągnąć nowych klientów, nie wystarczy już prosta strona internetowa czy profile w social media. Potrzebne jest coś więcej — treści, które zainteresują odbiorców, a jednocześnie zapewnią witrynie wysoką pozycję w wyszukiwarkach. I tutaj z głową pełną pomysłów i niezłym warsztatem wkraczają copywriterzy. Ich zadaniem jest stworzenie wartościowych artykułów, które wypozycjonują stronę internetową, a klientom dostarczą pożądaną i przydatną wiedzę. Im więcej dobrej jakości treści na stronie czy blogu firmowym, tym bardziej wartościowa witryna w “oczach” Google, Bing, Yahoo! czy innych wyszukiwarek, a co za tym idzie wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania i większy ruch.

Copywriting — jak zacząć?

Kto może zostać copywriterem? Tak naprawdę każdy. Nie będę jednak owijać w bawełnę — konkurencja w przypadku copywritingu jest duża. Przebicie się może zająć Ci sporo czasu, szczególnie jeśli nie posiadasz portfolio i nie za bardzo masz się czym pochwalić. Niestety “złą robotę” robią tutaj studenci i osoby, które chcąc sobie dorobić, znacznie zaniżają stawki. Na starcie musisz się więc przygotować na mniejsze zarobki — określ minimalną kwotę, za jaką będziesz pracować i trzymaj się jej. Znalezienie pierwszych zleceń może nieco potrwać, nie warto się jednak zniechęcać. Później będzie już znacznie łatwiej, głównie ze względu na posiadane portfolio — to najlepsza rekomendacja i zachęta dla potencjalnych klientów. Nie zdziw się również, jeśli zleceniodawca poprosi Cię o próbkę tekstu. To częsta praktyka, szczególnie w przypadku braku wcześniejszych realizacji.

Kolejna kwestia to ciągły rozwój. Z jednej strony copywriterem może zostać każdy, z drugiej jednak — oprócz komputera i klawiatury, potrzebne jest tzw. lekkie pióro oraz znajomość (a raczej umiejętność wcielenia w życie) zasad gramatycznych i ortograficznych. Stylistyka i spójny tekst są niezbędne do tworzenia wartościowych treści. Nie bez znaczenia jest też umiejętność tworzenia ciekawych artykułów i treści atrakcyjnych dla klientów, a także znajomość podstaw marketingu oraz SEO. W jaki sposób najlepiej rozwijać swój warsztat? Musisz czytać… dużo, często i najlepiej sięgać po rozmaitą literaturę. Jeśli chcesz być naprawdę dobrym copywriterem, podglądaj konkurencję. Publikacje doświadczonych copy dostarczą Ci wielu cennych wskazówek.

Copywriting — zlecenia

Najpopularniejszą formą copywritingu jest tworzenie różnego rodzaju artykułów i poradników. To właśnie tego typu zlecenia najczęściej znajdziesz na internecie. W tekst musisz wpleść również słowa kluczowe — te często dostarcza zleceniodawca. Nie spodziewaj się jednak składnych i prostych fraz — “copywriter Kraków” czy “copywriter Wrocław” to te łatwiejsze do wdrożenia. Zastanów się jak logicznie i płynnie umieścić w artykule coś, co brzmi “copywriting freelancer oferty pracy”? Koniec końców nie zawsze jest tak trudno, a większość frazy kluczowych ma jednak sens i można je z łatwością wkomponować w tekst. Niemniej jednak warto wiedzieć, iż takie krzaczki czasem się zdarzają.

Gdzie szukać zleceń? W sieci dostępnych jest kilka serwisów — polskich oraz zagranicznych, na których znajdziesz różnego rodzaju oferty. Pomocna w zdobywaniu zleceń jest również strona internetowa z portfolio. To ona pomaga dotrzeć do Ciebie potencjalnym klientom, to na niej z łatwością zleceniodawca będzie mógł się również zapoznać z Twoimi dotychczasowymi realizacjami.

Copywriting — zarobki. Ile zarabia copywriter?

Jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie znajdziesz nigdzie. Zarobki copywritera uzależnione są od wielu kwestii — firmy, dla której wykonujesz zlecenie, czasu, który musisz na nie poświęcić, ilości tekstów, które składają się na konkretną kampanię itd. Część twórców pracuje w oparciu o stawkę godzinową, inni wyceniają 1000 znaków (zzs — znaków ze spacjami). Niezależnie od formy rozliczenia musisz wziąć pod uwagę czas, jaki spędzisz na wykonaniu zlecenia. Teksty typu precle pisze się szybko i nie wymagają one researchu, weź jednak pod uwagę, że im lepsza jakość artykułu, tym więcej czasu spędzisz na jego przygotowaniu. W tym przypadku znaczenie ma również tematyka, jeśli tekst będzie dotyczył dziedziny, która nie jest Twoją mocną stroną, zapewne nie napiszesz go w godzinę czy dwie.

Pewnie pomyślisz, że łatwiej przyjmować zlecenia jedynie z dobrze znanych dyscyplin. I tu się z Tobą nie zgodzę. Pisanie na rozmaite tematy jest o wiele ciekawsze. Raz, że zdobywa się nową wiedzę, a w konsekwencji rozwija, dwa — to sposób na wyeliminowanie nudy i rutyny, która często pojawia się w pracy copywritera. Wyobraź sobie, że Twoją mocną stroną jest wnętrzarstwo i po raz dziesiąty piszesz artykuł na temat “Jak urządzić mieszkanie w stylu skandynawskim?”. Uwierz wielokrotne tworzenie tekstów na podobne, a czasem nawet identyczne tematy jest męczące.

Stawka, za jaką pracuje copywriter, w dużej mierze uzależniona jest również od jego doświadczenia. Im więcej ciekawych i wartych uwagi realizacji jest za Tobą, tym wyższą kwotę za tekst możesz otrzymać.

Nie czekaj! Właściwa chwila nigdy nie nadchodzi. Zacznij natychmiast — tu i teraz. Posługuj się narzędziami, jakie masz pod ręką, a lepsze znajdziesz w trakcie pracy.

Napoleon Hill

Follow my blog with Bloglovin

16 myśli na temat “Copywriting — jak zacząć? Czym zajmuje się copywriter?

  1. Marcelina Odpowiedz

    Agnieszka! Gratuluję drugiego bloga! O ja! Będę tutaj często zaglądać, ponieważ to co mnie teraz najbardziej interesuje to własna działalność 🙂

    • Agnieszka Autor wpisuOdpowiedz

      Super Marcelina! Bardzo się cieszę i mam nadzieję, że znajdziesz na blogu wiele przydatnych informacji 🙂 Pozdrawiam

  2. Martyna Odpowiedz

    Bardzo przydatne informacje 🙂 Trzymam kciuki za bloga i już wiem, że będę jego stałą czytelniczką 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *