Jak założyć działalność gospodarczą? Praktyczne wskazówki na start

Jak założyć działalność gospodarczą?

Jeśli spodziewasz się tutaj poradnika z dokładnymi wskazówkami, jak założyć działalność gospodarczą i jak wypełnić wniosek CEIDG, to niestety już na wstępie Cię rozczaruję. O tym napiszę wkrótce. Skoro w niniejszym artykule nie będę tłumaczyć, jak wypełniać formularze — co w takim razie się w nim znajdzie? Pokażę Ci, jak wygląda zakładanie działalności z punktu widzenia świeżo upieczonego przedsiębiorcy. O czym pamiętać, gdzie się udać i na jakie kwestie zwrócić szczególną uwagę. Wielu z tych informacji poszukiwałam przed wypełnieniem dokumentów rejestracyjnych, jednak ciężko było je znaleźć. Postanowiłam więc zebrać wszystko, co istotne w jednym miejscu.

Jak założyć działalność gospodarczą? CEIDG — o czym pamiętać wypełniając wniosek?

Zatrzymam się na chwilę przy ZUSie. Wypełniając wniosek CEIDG-1, automatycznie rejestrujesz się jako płatnik składek. Nie jest to jednak zgłoszenie informujące, za kogo te składki będziesz opłacać. W tym celu musisz uzupełnić i złożyć kolejny formularz. O tym, który będzie odpowiedni, decyduje fakt, czy składki chcesz płacić tylko za siebie, czy również za członków rodziny, a także, czy chcesz skorzystać z ulgi na start. I tak — ZUS ZUA wypełnia się w przypadku zgłaszania zarówno do ubezpieczeń społecznych, jak i ubezpieczenia zdrowotnego, ZUS ZZA składa się w sytuacji zgłaszania tylko do ubezpieczenia zdrowotnego (np. gdy chcesz skorzystać z ulgi na start), z kolei ZUS ZCNA musisz wypełnić, jeśli chcesz zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny.

W przypadku Urzędu Skarbowego sprawa jest bardziej klarowna. Wystarczy na CEIDG podać formę opodatkowania, ze wskazaniem okresów rozliczeniowych — miesiąc lub kwartał, oraz informację, czy księgowość będziesz prowadzić samodzielnie, czy zlecisz to zadanie biuru rachunkowemu. Tak naprawdę deklaracja ta jest potrzebna tylko po to, aby US wiedział, gdzie znajduje się Twoja dokumentacja księgowa.

Zgłoszenie działalności nie jest trudne, tym bardziej że wszystko można załatwić, siedząc w domu przed komputerem. Wniosek CEIDG-1 obejmuje takie elementy jak: wpis do rejestru przedsiębiorców, zgłoszenie działalności do US (w tym również nadanie NIP), zgłoszenie do GUS (i nadanie REGON) oraz zgłoszenie do ZUS.

Wniosek CEIDG-1 a dokumenty zgłoszeniowe ZUS i VAT-R

Wraz z wnioskiem o wpis do rejestru przedsiębiorców możesz złożyć również pozostałą dokumentację zgłoszeniową do US i ZUS. Podczas wypełniania wniosku — w polu nr 12, podajesz informację, czy podlegasz ubezpieczeniom w ZUS, KRUS, a może za granicą. Gdy wybierzesz ZUS, pojawią się nowe okienka. Musisz w nich podać datę powstania obowiązku opłacania składek oraz — co istotniejsze dla omawianego tematu, także informację, czy chcesz dołączyć do wniosku CEIDG-1 zgłoszenia ZUS ZZA, ZUS ZWUA, ZUS ZUA, ZUS ZIUA lub ZUS ZCNA.

Wypełniając wniosek CEIDG-1, możesz również dokonać zgłoszenia do rejestru czynnych podatników VAT. W tym celu musisz wypełnić i złożyć formularz VAT-R. Jak to zrobić najprościej? Po uzupełnieniu wniosku CEIDG-1 na samym dole strony znajdziesz niewielki checkbox, a przy nim pytanie, czy chcesz wypełnić również  VAT-R.

Zarówno wybrane wcześniej dokumenty ZUS, jak i formularz o wpis do rejestru czynnych podatników VAT pojawiają się w następnym kroku — po wypełnieniu CEIDG-1 i przejściu dalej.

Jak założyć działalność gospodarczą? O czym jeszcze pamiętać, uzupełniając wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców? Koniecznie do CEIDG-1 dołącz zeskanowany dokument, potwierdzający prawo do użytkowania przez Ciebie lokalu, pełniącego funkcję siedziby firmy. Nie tylko przyspieszy to wpis do rejestru czynnych podatników VAT, ale może przydać się jeszcze w paru innych sytuacjach.

Jak założyć działalność gospodarczą — CEIDG-1 wypełnione i co dalej?

Samo uzupełnienie wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców nie niesie ze sobą żadnych skutków prawnych. Aby zostać pełnoprawnym przedsiębiorcą, musisz ten wniosek złożyć. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • podpisując dokument podpisem elektronicznym i wysyłając go poprzez platformę ceidg.gov.pl,
  • podpisując dokument profilem zaufanym i wysyłając go poprzez wspomniany wyżej serwis,
  • a także udając się do urzędu miasta (lub gminy) i podpisując dokument własnoręcznie.

Telefon, konto bankowe, pieczątka — przed wypełnieniem wniosku CEIDG czy po?

Podczas uzupełniania wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców, warto podać takie informacje jak numer telefonu oraz numer konta bankowego. Hmmm… Jak to zrobić, gdy dopiero zakładasz firmę i nie masz jeszcze podpisanej umowy z bankiem ani z operatorem telekomunikacyjnym? Rozwiązania tak naprawdę są dwa. Pierwsze to wizyta w banku oraz u operatora i podpisanie umowy na poczet działalności, którą dopiero chcesz założyć. Niektóre podmioty idą na rękę przyszłym przedsiębiorcom. Już po wpisaniu do rejestru zazwyczaj trzeba udać się do wymienionych firm jeszcze raz i dopełnić formalności. Drugim i moim zdaniem mniej kłopotliwym rozwiązaniem jest wpisanie we wniosku CEIDG-1 prywatnego numeru telefonu oraz prywatnego numeru konta bankowego. Po rejestracji działalności można spokojnie załatwić formalności w banku i u operatora, a później zaktualizować dane w CEIDG.

Wielu przyszłych przedsiębiorców żyje w przekonaniu, że jednym z ich obowiązków jest posiadanie pieczątki firmowej. Czytałam o tym wiele i nie znalazłam żadnego przepisu, który obligowałby do jej wyrobienia. Niemniej jednak podczas podpisywania umów oraz kontaktów  z US i ZUS możesz spodziewać się pytania o pieczątkę. Koszt wyrobienia takiego gadżetu to około 50 zł i pomimo braku wyraźnych przepisów nakazujących jego posiadanie, warto go mieć.

Księgowość online — wygodny sposób na rozliczanie podatków i nie tylko

A na koniec jeszcze krótko o księgowości. Planuję poświęcić temu zagadnieniu osobny wpis, dlatego dziś tylko wspomnę o nim przysłowiowe dwa słowa. Księgowość firmy można prowadzić na kilka sposobów — zlecić to zadanie profesjonalnemu biuru rachunkowemu, a także uzupełniać ewidencje ręcznie lub elektronicznie. Popularnym sposobem stała się tzw. księgowość online, w której Twoje dokumenty księgowe przechowywane są w chmurze i masz do nich dostęp z każdego urządzenia podłączonego do internetu.

Księgowość online to tak naprawdę nie tylko księgi przychodów i rozchodów czy ewidencje podatkowe, ale cała masa możliwości. Możesz tu tworzyć dokumenty rozliczeniowe do ZUS, prowadzić kadry i magazyn firmowy, synchronizować dane z popularnymi serwisami np. Allegro lub ze swoim bankiem. Zakres udostępnianych usług zależy od konkretnej platformy.

Wspomnę tylko, że ja zdecydowałam się na księgowość wfirma.pl i jestem mega zadowolona. Koszt takiej usługi nie jest duży i wynosi około 30 zł miesięcznie. Tak jak pisałam wyżej, więcej o księgowości online i jej możliwościach pojawi się niebawem.

Przyjdzie taka chwila, gdy stwierdzisz, że wszystko się skończyło.

To właśnie będzie początek.

Louis L’Amour

12 myśli na temat “Jak założyć działalność gospodarczą? Praktyczne wskazówki na start

  1. Marcelina Odpowiedz

    Agnieszka pochłonęłam ten wpis! Dziękować za informacje!
    Prosto i rzetelnie – aż zapisałam go by pamiętać o nim jak przyjdzie w końcu do założenia działalności 🙂

  2. Magda Odpowiedz

    Fajnie, że zajęłaś się tym tematem, na razie nie planuję zakładania działalności, ale w przyszłości na pewno tak 🙂

  3. Ewa Odpowiedz

    Bardzo dziękuję za ten wpis. Zaczęły mnie nachodzić myśli czy by nie spróbować, a wiedzy w tym temacie brak. U Ciebie znalazłam wiele cennych wskazówek. Będę zaglądać w poszukiwaniu dalszych ;):)

    • Agnieszka Autor wpisuOdpowiedz

      W razie pytań i wątpliwości służę pomocą 🙂 Mam nadzieje, że kolejne wpisy również okażą się pomocne 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *