Dobry copywriter — jakie cechy powinien posiadać? 7 zalet copywritera

dobry copywriter

Pamiętasz, jak we wpisie o początkach copywritingu pisałam, że copy może zostać każdy? Nie zmieniłam zdania od tego czasu. Nic z tych rzeczy. Dziś po prostu rozwinę temat. Copywriterem może zostać każdy, jednak, czy wszyscy się do tego nadają? Niestety nie. Chcesz wiedzieć, czy to zawód dla Ciebie? Jakie cechy powinien posiadać dobry copywriter? Przeczytaj dalszą część artykułu.

Copywriting jest fajny, bo to łatwe zajęcie…

Błąd. Kto tak myśli, daleko w tym zawodzie nie zajdzie. Gwarantuję.

Copywriting rozumiany jako pisanie tekstów zapleczowych tzw. precli jest może i łatwy. Nie wymaga dużego zaangażowania, a treści, które w ten sposób powstają, zazwyczaj mają niewiele wspólnego z językiem polskim. Precle nie wymagają też znajomości content marketingu czy technik sprzedaży. Najważniejsze to umieścić w nich odpowiednią liczbę słów i fraz kluczowych. W tekstach zapleczowych niewielkie znaczenie ma również wartość merytoryczna. Mało wysiłku, niewiele czasu. Można by pomyśleć — idealnie! Eureka odkryłam sposób na łatwy zarobek. O jakież zdziwienie pojawia się na twarzach, gdy okazuje się, że za tego typu (często marnej jakości) treści płacą w groszach, a stawka kilku złotych to już rarytas. Ciężko za to utrzymać siebie, a co dopiero rodzinę. Czy tego właśnie oczekujesz od copywritingu? Zapewne nie.

Więc słuchaj.

A raczej czytaj.

Jakie cechy powinien posiadać dobry copywriter?

Nie tylko copywriting, ale każdy zawód wymaga ciągłego rozwoju i poszerzania swoich kompetencji. Trzeba być na bieżąco z nowinkami w branży, przydaje się również znajomość nowych technologii, które nierzadko wykorzystywane są jako narzędzia do zdobywania klientów. Podobnie jest z copywritingiem. Dobry copywriter musi zadbać o jakość oferowanych przez siebie usług, dlatego jego priorytetem powinien być nieustanny rozwój — zdobywanie nie tylko nowej wiedzy, ale także umiejętności.

Ma lekkie pióro

Zacznę od tego, co najbardziej oczywiste. Lekkie pióro to podstawa, jednak wbrew opiniom i wyobrażeniom “kandydatów” na copywriterów nie jest to cecha wystarczająca, aby myśleć o pisaniu na zlecenie. Łatwość tworzenia przyjemnych w odbiorze treści na pewno jest pomocna i ważna, ale posiadając tylko tę umiejętność, można pisać co najwyżej opowiadania, a swoje usługi oferować uczniom i studentom, którzy potrzebują “pomocy” przy redagowaniu wypracowań i referatów.

Jest za pan brat z poprawnością językową

Stylistyka, ortografia. Brzmi znajomo? Pewnie coś takiego obiło Ci się o uszy w podstawówce czy liceum. Copywriter bez znajomości zasad ortografii oraz gramatyki, a także umiejętności wcielenia ich w życie jest jak sklep bez towaru. “Polski ciężka języka” — zainwestuj więc w dobrą książkę traktującą o poprawności językowej. W ten sposób rozwiniesz swój warsztat i zmniejszysz prawdopodobieństwo popełniania błędów. A co jeśli zdarzy Ci się gafa? Spokojnie! Świat się nie skończy. Copywriter to wciąż człowiek. Staraj się unikać błędów, jednak nie załamuj się, gdy coś pójdzie nie tak. Nie ma na świecie copy, który nie popełniłby gafy. Daję sobie uciąć rękę.

Wyróżnia go wszechstronna wiedza i dociekliwość

Copywriter nie musi być specjalistą w każdej dziedzinie. Nie o to tutaj chodzi. Jednak dobrze, jeśli orientuje się w podstawowych zagadnieniach z wielu specjalności. W ten sposób łatwiej tworzyć mu rozmaite teksty. Prawda jest taka, że wiedza przychodzi z doświadczeniem. Im więcej zleceń z różnych dziedzin będziesz realizować, tym więcej zagadnień pozostanie Ci w głowie.

Nie wiesz, czym jest hydrolat oczarowy albo kogeneracja rozproszona?

Nie szkodzi.

Od tego jest internet, encyklopedie, słowniki i innego rodzaju pomoce. Pamiętaj jednak, żeby weryfikować znalezione informacje w kilku źródłach. Książki tworzą ludzie, i niestety na rynku spotkać można wiele pozycji, które teoretycznie wyszły spod pióra (lub klawiatury) eksperta, a w praktyce zawierają multum nieaktualnych lub po prostu błędnych informacji. Tak samo rzecz wygląda z internetem. Czy jest na to rada? Oczywiście. Sprawdź znalezione informacje w kilku źródłach. Proste.

Zna podstawy marketingu, psychologii oraz zasad SEO

Większość tekstów, które przyjdzie Ci napisać w ramach zleceń copywriterskich, będzie wymagała znajomości tych trzech elementów. Podstawy marketingu oraz zagadnienia psychologii sprzedaży pozwolą Ci stworzyć treści dedykowane konkretnej grupie odbiorców. Język korzyści w połączeniu z technikami sprzedaży umożliwią przygotowanie artykułów nie tylko atrakcyjnych dla czytelnika, ale przede wszystkim skutecznych, które zachęcą go do zakupu i przekonają, że to właśnie przedstawione przez Ciebie rozwiązanie jest dla niego najlepsze. Twój klient właśnie takich treści oczekuje. Jak to się mówi popularnie, “dobry copywriter nawet diabłu sprzeda wodę święconą”.

Marketing, psychologia — ok. A po co Ci znajomość SEO? Sama doskonała treść, która trafia w potrzeby czytelników, na niewiele się zda, jeśli artykuł nie będzie zgodny z zasadami SEO. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania, przede wszystkim w Google, sprawi, że na stronę internetową trafi więcej użytkowników. Wniosek nasuwa się sam. Bez SEO ani rusz.

Chętnie rozwija swoje umiejętności i podnosi kompetencje

Kursy, książki, czasopisma. Jednym słowem wszystko, co wzbogaca słownik copywritera, poszerza jego wiedzę, pozwala wyrobić styl oraz nabrać dobrych nawyków. Zamknięcie się na nowe i nabranie przekonania, że jestem najlepszym copywriterem na świecie, więc nie potrzebuję dodatkowo rozwijać swoich umiejętności, to prosta droga do w dół. A wystarczy tak niewiele. W tym elemencie zgadzam się ze zdaniem większości — chcesz być dobrym copywriterem, czytaj jak najwięcej.

Zapytasz, po jaką literaturę sięgnąć? Wybierz wedle uznania.

Wyróżnia się kreatywnością, wyobraźnią i logicznym myśleniem

Bez tego ani rusz. Wspomniałam już kilkukrotnie (gdzieś tam na blogu), że zlecenia dotyczą często przygotowania kilku tekstów na podobne tematy. Może zdarzyć się sytuacja, w której otrzymasz do napisania dwadzieścia opisów foteli gamingowych, a różnice pomiędzy nimi będą dotyczyły jedynie kolorystyki. Nie możesz wysłać klientowi identycznych tekstów. Taka praktyka sprawi, że Twoja sakiewka czy też konto bankowe (co kto lubi) będą świeciły pustkami, a po pieniądzach nawet zapach nie zostanie.

Kreatywność i wyobraźnia pozwolą Ci przygotować różnorodne opisy wspomnianych foteli gamingowych, które jednocześnie będą zawierały wszystkie istotne dla kupującego cechy produktu. I ten ostatni aspekt wymaga logicznego myślenia. Opis produktu powinien odpowiadać przede wszystkim na pytania — co to jest, dla kogo przeznaczone, dlaczego warto to kupić. Najprościej mówiąc, musi być funkcjonalny, a nie przedstawiać jedynie zalety danego rozwiązania. Oprócz wymienionej kwestii w treści znaleźć powinny się także frazy kluczowe, często nawet 10. I jak w niecałych 2000 zzs zmieścić to wszystko — pamiętając jednocześnie o wytycznych z algorytmów Google i o czytelnikach? Myśl copywriterze, na tym polega Twoja praca 😉

Cechuje go cierpliwość, samozaparcie, dyscyplina

To cechy, których nie może zabraknąć żadnemu freelancerowi. Praca w domu nie jest łatwa, ze względu na otaczające rozpraszacze. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musi cechować Cię samozaparcie i dyscyplina. Ale po co cierpliwość? Pewnie nadal wydaje Ci się, że brak szefa i plotkującej koleżanki z biurka obok uchronią Cię przed stresem i wielokrotnym tłumaczeniem jednej i tej samej rzeczy. Oj, jak niewiele wiesz o życiu! Freelancing, a w tym również copywriting, to nie tylko pisanie, ale również kontakty z urzędami, księgowość, czyli podatki, ZUS i masa telefonów z ofertami lepszego konta bankowego, operatora telekomunikacyjnego czy też terminalna płatniczego. I co z tego, że pracujesz w domu, a Twoim głównym zajęciem jest tworzenie treści na strony internetowe, zdaniem Pani z call center, terminal i tak Ci się przyda…

Jesteś projektantem swojego przeznaczenia.

Jesteś jego autorem.

Sam piszesz historię.

Pióro tkwi w Twoim ręku,

a wynik zależy od tego, co wybierzesz.

Lisa Nichols

20 myśli na temat “Dobry copywriter — jakie cechy powinien posiadać? 7 zalet copywritera

  1. mubookworm Odpowiedz

    Fajny artykuł. Copywriter to chyba ten zawód co każdemu wydaje się, że może odnieść sukces, ale żeby być dobrym copywriterem to trzeba temu trochę poświęcić.

  2. Gadulec Odpowiedz

    Elementem mojej pracy jest copywriting i przyznam szczerze, że wcale nie jest to takie łatwe zadanie. Może i fajnie pisze się na podróżnicze tematy, ale jak np. trzeba stworzyć tekst na kilka tysięcy znaków o konkretnych produktach z poliwęglanu to jest trochę gorzej 😛 I jeszcze dopasować go pod SEO itd. itp. Dobrze, że nie żyję tylko z tego, bo bym zwariowała haha. A Twój tekst czyta się bardzo przyjemnie – widać, że wiesz co robisz i robisz to dobrze! 😉

    • Agnieszka Wieczorek Autor wpisuOdpowiedz

      Dziękuję 🙂
      Haha 🙂 Co do tych tekstów o produktach na kilka tysięcy znaków masz zupełną rację. Czasem trudno wymyślić sensowną treść, gdy do opisania masz np. wieszak na ubrania.

  3. Olka Odpowiedz

    Jako copywriter pracujący z domu uważam, że jedną z ważniejszych cech, które warto mieć, jeśli się chce pracować w ten sposób, to umiejętność zaplanowania sobie zajęć i wyeliminowanie rozpraszaczy. Często jestem pytana, jak to robię, że mogę pracować z domu i się ze wszystkim wyrabiam. No właśnie, bo posiadam wyżej wymienioną umiejętność.

    • Agnieszka Wieczorek Autor wpisuOdpowiedz

      Zgadzam się z Tobą. Pisanie i równoczesne robienie tysiąca innych rzeczy nigdy się nie sprawdza. Bez rozplanowania dnia oraz wydzielenia czasu na pracę i na odpoczynek po prostu się nie da.

  4. Magda Bukowska Odpowiedz

    Bardzo ciekawy tekst. Nigdy nie myślałam o sobie w roli copywritera ale po przeczytaniu Twojego wpisu zaczęłam się zastanawiać czy nie zdziałać czegoś w ramach mojej branży jako praca dodatkowa.

  5. GosiaK Odpowiedz

    Już wiem, że będę tu częściej zaglądać. Dziękuję za ten wpis i cenne wskazówki.

  6. Ania Odpowiedz

    Aguś Ty to mądra dziewczyna jesteś 🙂 to zdecydowanie nie praca dla mnie ale fajnie jest poczytać o takiej pracy 😉

  7. napiecyku Odpowiedz

    Ja bardzo się angażuję w treści, za które dostaję wynagrodzenie. Czasami udaje mi się napisać tekst w jeden dzień, a czasami trwa to kilka dni. Do tego trzeba doliczyć wizytę w bibliotece, przeglądanie publikacji, robienie zdjęć, obróbka, czasami przygotowanie potrawy, zakupy itd. Ale sprawia mi to dużą przyjemność 🙂
    Bardzo ciekawy tekst Agnieszko 🙂

  8. Martyna Odpowiedz

    Nie takie proste jakby się mogło wydawać. Ale to tak jest z prawie każdym zawodem, wydaje się że niektóre są takie proste, a jednak można się zdziwić 🙂

  9. Ewa Odpowiedz

    “Nie wiesz, czym jest hydrolat oczarowy albo kogeneracja rozproszona” – padłam;) no nie wiem 😛
    A tak poważnie, to chylę czoła, bo moim zdaniem to ciężka praca i faktycznie nie każdy się do tego nadaje.
    PS. Już to pisałam, ale nie zaszkodzi powtórzyć – Twoje teksty świetnie się czyta 🙂
    Pozdrawiam

  10. Marcelina Odpowiedz

    Od razu powiem szczerze, że do pisania nie przykładam się tak dobrze jak np. do robienia zdjęć. Często mam problem, a raczej blokadę, że chce coś przekazać, a jednak słowa mnie ograniczają. Bardzo dobrze opisałaś pracę copywritera, bo wcale nie jest to takie łatwe jak niektórym się wydaje 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *