Podstawy blogowania #2. Gdzie założyć blog?

gdzie założyć blog

Masz pomysł na swoje miejsce w sieci. Przygotowane kilka tekstów, które aż proszą się o publikację. Zapału też Ci nie brakuje. Pozostaje tylko jedna kwestia — gdzie założyć blog? Która platforma blogowa będzie dla Ciebie najlepsza? Wciąż się zastanawiasz?

Nie twierdzę, że do wyboru platformy blogowej nie powinno przywiązywać się dużej wagi, ale nie jest to też decyzja “na całe życie”. Migracja pomiędzy poszczególnymi systemami jest możliwa, dlatego pierwszy wybór nie musi być tym ostatecznym. Ba! Wiele osób używając na początku darmowych rozwiązań, weryfikuje, czy blogowanie to zajęcie dla nich, a po kilku miesiącach przechodzi na swoje.

Podstawy blogowania — blog darmowy czy płatny?

Zanim zdecydujesz, gdzie założyć blog, przeprowadź ze sobą krótki wywiad. Zastanów się i odpowiedz sobie szczerze na poniższe pytania.

  1. Czy chcę zainwestować pieniądze w blog?
  2. Czy blogowanie traktuję na poważnie?
  3. Jak silna jest moja motywacja do prowadzenia bloga?
  4. Czy blog ma być jedynie rozrywką, czy chcę na nim zarabiać?

Udzielone odpowiedzi będą mieć znaczący wpływ na wybór platformy blogowej. Zapytasz dlaczego?

Jeśli prowadzenie bloga będziesz traktować hobbistycznie, nie ma sensu już na starcie inwestować w niego pieniędzy. Inaczej rzecz wygląda, gdy Twoim celem jest zbudowanie marki i zarabianie na blogowaniu. W tym przypadku warto wybrać rozwiązania płatne, które pozwolą Ci w pełni dostosować stronę do swoich potrzeb. Dokładnie tak samo powinnaś postąpić, jeśli zakładasz bloga firmowego.

Gdzie założyć blog?

Platform blogowych jest sporo, ale na rynku od wielu lat dominują dwa rozwiązania — Blogger oraz WordPress.

1. Blogger

To w pełni darmowa platforma blogowa, której właścicielem jest Google. Jak nietrudno się domyślić, gigant z Mountain View wspiera nie tylko sam system, ale i jego użytkowników. Blogi funkcjonujące na Bloggerze są szybko indeksowane w wyszukiwarce — dotyczy to każdego nowego wpisu.

Zakładając blog na Bloggerze, otrzymujesz adres w postaci twojanazwa.blogspot.com. Taki trochę długi i niezbyt przyjazny użytkownikom. Prawda? Spokojnie. Blogger umożliwia podpięcie pod stronę własnej domeny zakupionej u dowolnego rejestratora.

Obsługa bloga działającego na platformie Google jest niezwykle prosta, intuicyjna i nie powinna sprawić problemu nawet mniej zaawansowanym użytkownikom. W razie pojawienia się jakichkolwiek pytań i wątpliwości blogerzy mają do dyspozycji rozbudowany system wsparcia technicznego.

Co jeszcze musisz wiedzieć o Bloggerze? Ano tak. Słowem nie wspomniałam o limicie powierzchni dyskowej. Możliwe, że już o tym wiesz — usługi udostępniane przez Google mają ograniczenie w postaci dostępnej pamięci. Jeden użytkownik otrzymuje jej 15 GB na wszystkie usługi. Do limitu tego wlicza się również Blogger, a więc zdjęcia, filmy i inne pliki przesyłane oraz udostępniane w ramach bloga. Wychodząc naprzeciw użytkownikom, Google przygotowało dwa wyjątki, które mają uchronić przed zbyt szybkim zapełnieniem pamięci. Zdjęcia, w których zarówno wysokość, jak i szerokość nie przekraczają 2048 pikseli, nie są wliczane do limitu (nie zabierają dostępnej powierzchni). Podobnie jest z filmami o długości do 15 minut.

To, że Blogger jest łatwy w obsłudze, nie oznacza, iż pozbawiony został atrakcyjnych i funkcjonalnych rozwiązań. Wygląd bloga można dowolnie modyfikować, instalując zewnętrzne motywy, a także ingerując w ich kod. Tak samo rzecz ma się w przypadku widżetów.

Blogger ma też wady…

Aby nie było zbyt pięknie. Bo nie może tak być. Prowadzenie bloga na Bloggerze nie jest pozbawione również wad. Zdajesz sobie sprawę, iż jesteś jedynie użytkownikiem oferowanej przez Google usługi? Twój blog, tak w rzeczywistości nie jest Twój, ale należy do Google. Firma może go w każdej chwili zamknąć, skasować itd. Spokojnie! Jeszcze nie spotkałam się z taką sytuacją. Chcę Ci jedynie uświadomić, że prowadzona przez Ciebie strona nie jest tak do końca Twoja i nie masz nad nią pełnej kontroli. Co jeszcze z wad Bloggera? Przede wszystkim ograniczona funkcjonalność. Pomimo możliwości instalacji dodatkowych motywów i widżetów musisz wiedzieć, że ich baza nie jest aż tak rozbudowana, jak ma to miejsce w WordPresie.

Przeczytaj też:
1. Co daje blogowanie? Dlaczego warto założyć blog?
2. Podstawy blogowania #1 — jak założyć blog? 5 wskazówek na start

2. WordPress.com

WordPress.com to z kolei platforma blogowa Automattic Inc., czyli twórców popularnego CMS-a WordPress. Na potrzeby rozróżnienia obu rozwiązań CMS WordPress nazywany jest WordPress.org, z kolei platforma blogowa to WordPress.com.

System blogowy WordPress.com jest darmowy, przynajmniej w wersji podstawowej. Bardziej zaawansowane funkcje i możliwości wymagają dokupienia dodatkowego planu — tych dostępnych jest cztery. W wersji podstawowej WordPress.com umożliwia założenie bloga, którego adres ma postać twojanazwa.wordpress.com. Niestety możliwość podpięcia własnej domeny wymaga zakupu dodatkowego planu. W darmowym wersji nie masz też dostępu do nieograniczonej ilości motywów i wtyczek. Tak naprawdę możesz korzystać z podstawowych narzędzi, które nie pozwalają dostosować witryny do własnych potrzeb. To jedynie wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o ograniczenia. WordPress.com wyświetla na Twoim blogu reklamy, których w wersji darmowej nie możesz usunąć, a dodatkowo nie masz z nich zupełnie nic. To nadal nie wszystko. Pamiętaj, że zgodnie z regulaminem nie wolno Ci umieszczać na blogu reklam, w tym nawet opublikować artykułu sponsorowanego. W podstawowym planie masz do dyspozycji 3 GB pamięci.

WordPress.com — co pozytywnego?

WordPress.com jest darmowy, dlatego doskonale sprawdzi się w przypadku osób początkujących. Pozwoli zapoznać się z CMS-em, nauczyć jego podstawowych funkcji i podjąć decyzję, czy warto inwestować w hosting i własną domenę. Dodatkowo — dostępne w ramach planu podstawowego motywy oraz wtyczki umożliwią stworzenie atrakcyjnie prezentującego się bloga. Stronę działającą na WordPress.com można łatwo przenieść na pełnego WordPressa, łatwiej niż bloga z Bloggera.

gdzie założyć blog

3. WordPress.org — własna domena i hosting

WordPress.org to nic innego jak adres strony www, z której ściągniesz pełną wersję CMS-a WordPress. Uruchomienie go wymaga wykupienia hostingu (lub postawienia serwera w domu) oraz zarejestrowania domeny. WordPress to kombajn, a jego możliwości rozszerzane są poprzez wtyczki. WordPress pozwala stworzyć prostego bloga, profesjonalną stronę www, a także sklep internetowy. Do dyspozycji masz tutaj tysiące wtyczek oraz motywów — zarówno darmowych, jak i płatnych. WordPress powstał jako system blogowy, a dziś wykorzystywany jest na całym świecie jako w pełni funkcjonalny CMS.

W przypadku prowadzenia bloga na WordPressie masz pełną kontrolę nad swoją stroną — możesz z nią robić dosłownie wszystko: zmieniać wygląd, personalizować, zarabiać, podpinać dowolne domeny itd. Blogi na WordPressie wyróżnia estetyczny i profesjonalny wygląd, co stanowi jedną z jego głównych zalet.

Do wad WordPressa zaliczyć należy przede wszystkim konieczność wykupienia domeny oraz hostingu. Problemem dla początkujących użytkowników może być również obsługa CMS-a. Musisz jeszcze pamiętać o aktualizacji bloga: systemu, motywu oraz wtyczek, a także o tworzeniu backupu (w tym również bazy danych). Popularność WordPressa powoduje, że strony wykorzystujące go do zarządzania treścią są często celem cyberataków. Musisz więc należycie dbać o bezpieczeństwo swojego bloga.

Jaką platformę blogową wybrać?

Wśród rozwiązań bezpłatnych zdecydowanie najkorzystniej wypada Blogger, ale pamiętaj — nie postawisz na nim profesjonalnego bloga. Niemniej jednak na początek w zupełności powinien Ci wystarczyć. Jeśli już na starcie wiesz, że Twoja przygoda z blogowaniem będzie trwała długo, a blog ma stanowić jedno ze źródeł Twojego utrzymania, od razu zainwestuj w hosting, domenę i zainstaluj WordPressa. Unikniesz w ten sposób problemów, które mogą pojawić się podczas migracji bloga, a dodatkowo od samego początku stworzysz estetyczne i funkcjonalne miejsce.

Stwórz konkretny plan spełnienia Twojego pragnienia

i bez względu na to,

czy jesteś gotowy, czy nie,

zacznij natychmiast wprowadzać go w życie.

Napoleon Hill

5 myśli na temat “Podstawy blogowania #2. Gdzie założyć blog?

  1. Królowa Karo Odpowiedz

    Zaczynałam na Blogerze, potem przeszłam na swoje. Są tego wady, są i zalety – ja cenię sobie to, że jestem u siebie i nie zmieniłabym już tej sytuacji.

    • Agnieszka Wieczorek Autor wpisuOdpowiedz

      To dokładnie tak jak ja 🙂 U mnie też był Blogger, a później hosting i własna domena. Masz rację, są tego wady i zalety, ale wydaje mi się, że tych drugich jest znacznie więcej 🙂

  2. Ania Odpowiedz

    Tak Aguś, tak jest jak piszesz 😉 zaczęło się nie winie z tym blogiem a teraz to radość i problemy 🙂 ale co tam jak mam Ciebie wszystko jest prostsze 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *