6 powodów, dla których copywriter powinien mieć firmę

Dlaczego copywriter powinien mieć własną firmę?

Copywriter może, ale nie musi zakładać działalności gospodarczej. Nim zdecydowałam się na jej rejestrację, przez kilka lat pracowałam w oparciu o umowy o dzieło. Często korzystałam również z portali umożliwiających wystawianie faktur bez firmy. Odkąd zarejestrowałam działalność, wiele elementów zmieniło się na plus. Chcesz wiedzieć jakie? Dlaczego copywriter powinien mieć własną firmę? Już spieszę z wyjaśnieniami.

Dlaczego copywriter powinien mieć własną firmę?

Rozmawiając ze znajomymi twórcami oraz przeglądając fora internetowe, często spotykam się ze stwierdzeniami, że nam copywriterom firmy do szczęścia nie potrzeba. Pracę możemy przecież wykonywać na podstawie umów o dzieło, korzystać z 50% kosztów uzyskania przychodów, a dodatkowo nie płacić ZUS-u. Mogłoby się wydawać — same plusy. Czy aby na pewno?

Z powyższym twierdzeniem zgodzić się nie mogę. Działalność gospodarczą prowadzę przez kilka miesięcy i już zaobserwowałam wiele zalet jej posiadania.

Dziś opowiem Ci o tym, dlaczego copywriter powinien mieć własną firmę.

1. Może wystawiać faktury

To jedna z największych korzyści. Przez 4 lata pisania tekstów na zlecenie pracowałam na umowy o dzieło i przez ten czas wiele firm i instytucji nie podjęło ze mną współpracy, gdyż nie mogłam wystawiać faktur VAT. Z doświadczenia wiem, że przedsiębiorstwa wolą współpracować z innymi firmami, a najlepiej takimi, które rozliczają się poprzez faktury. Mniej papierologi, mniej zachodu, wszystko jasne i przejrzyste.

Sposobem na faktury może być także współpraca poprzez popularne serwisy np. useme.eu, które pozwalają wystawiać dokumenty w swoim imieniu. Jak to wygląda w praktyce? Zakładasz konto w serwisie useme.eu, wybierasz opcję Wystaw fakturę bez firmy, podajesz dane kontrahenta, a ten otrzymuje fakturę proforma wystawioną przez portal. Gdy klient opłaci proformę, otrzymujesz pieniądze, a Twój kontrahent dostaje fakturę VAT wystawioną przez właściciela useme.eu.

2. Jest postrzegany jako profesjonalista

Możliwość wystawiania faktur to jedno, a wizerunek profesjonalisty to drugie. Umieszczenie na stronie internetowej danych firmowych takich jak NIP czy REGON, a także posługiwanie się nimi w kontaktach z kontrahentami kreuje wizerunek fachowca i jest lepiej odbierane przez otoczenie. Ponadto firmy mogą sprawdzić Twoją wiarygodność — nie tylko w CEIDG, ale także w rejestrze czynnych podatników VAT (o ile jesteś VAT-owcem). Jak wiadomo, dobra reputacja to już połowa sukcesu. Zleceniodawca chętniej podejmie współpracę z profesjonalistą niż amatorem, który dorabia sobie po godzinach pisaniem tekstów, o nie wiadomo jakiej jakości.

3. Zdobywa więcej klientów

Możliwość wystawiania faktur VAT oraz wizerunek profesjonalisty przekładają się na większą liczbę sensownych zleceń. Dlaczego zaznaczam “sensownych”? Ano dlatego, że wreszcie zaczniesz otrzymywać do napisania wartościowe treści, które pozwolą Ci rozwinąć skrzydła i pokazać, na co Cię naprawdę stać. A to z kolei przekłada się na lepsze pieniądze. Koniec z preclami tworzonymi za grosze. Czas pomyśleć o fachowych i wymagających artykułach, za które można utrzymać firmę i rodzinę.

Dlaczego copywriter powinien mieć własną firmę?

4. Może odliczać koszty uzyskania przychodu

Wszelkie zakupy do firmy — komputer, drukarka, artykuły biurowe, żarówki, lampki, meble — to wszystko można zaliczyć jako koszty działalności, które zmniejszają przychód, a w konsekwencji również wysokość podatku dochodowego. Warto także pamiętać, że VAT naliczony z faktur zakupowych to kolejna oszczędność, którą można odliczyć od podatku należnego.

5. Jest ubezpieczony

Zarówno kwoty składek na ubezpieczenia społeczne, jak i ubezpieczenie zdrowotne mogą przyprawić o ból głowy. Tak to prawda. Niestety koszty te znacznie uszczuplają budżet przedsiębiorcy, jednak wypływają z nich także plusy. Ubezpieczenie zdrowotne przyda się w razie choroby lub – co gorsza – pobytu w szpitalu. Nie posiadając ubezpieczenia zdrowotnego, można słono zapłacić za kilka dni urlopu w szpitalnym łóżku. Koniec końców może okazać się, że kwota ta kilkunastokrotnie przewyższy składki, jakie przedsiębiorca opłaca każdego miesiąca.

Ubezpieczenia społeczne to przede wszystkim składki emerytalne oraz rentowe płacone na poczet przyszłych świadczeń. A to, czy ZUS będzie w przyszłości wypłacalny to już zupełnie inna bajka…

6. Może ubiegać się o dotacje i pożyczki na start działalności

Nigdy nie korzystałam z dotacji na otwarcie działalności ani też pożyczek na jej prowadzenie, ale to świetna propozycja dla osób, które nie mają wystarczających środków na założenie i rozkręcenie biznesu. Dotacje można wykorzystać choćby na zakup sprzętu elektronicznego do firmy, a także innego, niezbędnego wyposażenia.

Nic nie może powstrzymać człowieka,

który ma odpowiednie nastawianie,

przed osiągnięciem wyznaczonego celu.

Nic na świecie nie pomoże człowiekowi ze złym nastawieniem.

Tomasz Jefferson

12 myśli na temat “6 powodów, dla których copywriter powinien mieć firmę

  1. Jola Odpowiedz

    U nas dotacje to tylko wybrani dostają, raczej po znajomości. Musiałam obejść się smakiem. W sumie powinnam się rozejrzeć i sprawdzić, czy czegoś na rozwój nie ma.

  2. Kuchcik Odpowiedz

    Dobre rady 🙂 Najlepiej pracować na własny rachunek i zyskami ze swojej pracy nie dzielić się z pośrednikami 🙂

    • Agnieszka Wieczorek Autor wpisuOdpowiedz

      Tak, ZUS to czasem duży problem, szczególnie na początku. Jednak dzięki opłacanym składkom, ma się choćby ubezpieczenie zdrowotne. Co do przyszłej emerytury… Na cóż. W tej kwestii nadal pozostaję sceptyczna 🙂

  3. Ewelina Odpowiedz

    To chyba taka podstawa jeżeli chce się zacząć mieć własny biznes. Ubezpieczenie, faktury to takie obowiązkowe pozycje 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *